Przejdź do głównej zawartości

Portret pięknej dojrzałej kobiety


Portret kobiety - część pierwsza w iluś tam....

Portret. Możliwe, że najtrudniejsza z dziedzin fotografii. Studyjny portret. Pomijam wszelkie rodzaje fotografii, gdzie nie występuje człowiek - jak martwa natura czy fotografia produktowa. Skupmy się na żywym człowieku.

Bo na moim blogu piszę o tworzeniu zdjęć, pracy z ludźmi, kompozycji. emocjach. Jeżeli szukasz porad czysto technicznych - ustaw lampę tak, przesłonę tak a smigawkę siak i wyposaż się z taki obiektyw - znajdziesz setki lepszych i ciekawszych blogów i poradników.

Ja piszę o komponowaniu obrazu.
Wróćmy do portretu tej kobiety.




Pojawiła się u mnie z polecenia. Nie pamiętam dokładnie w jakiej kolejności kto kogo polecał. Co pamiętam, to trzy wielkie walizy pełne ciuchów. Ile było radości przy wybieraniu tych ubrań i tworzeniu postaci.




W portrecie chodzi o kilka rzeczy. Ale najważniejsza sprawa to wydobycie z osoby pozującej cechy, które dostrzegasz i które chcesz pokazać światu. 

Jeżeli masz umiejętności komunikacji rozwinięte w wystarczającym stopniu, stworzysz atmosferę, dzięki której niejako otworzysz modelkę lub modela na siebie. Dlatego przede wszystkim pracuj nad komunikacją. Poświęcej temu wiele osobnych wpisów. Pamiętaj, że mnóstwo ludzi musi się porozumieć nie mając wspólnego języka.



Portret to właśnie obszar, w którym komunikacja to kluczowa umiejętność. Wydobywasz z modeli ich najważniejsze cechy - lub te, które chcą sami zaakcentować (fotografia wizerunkowa).

Przebrania. Stroje. Wszelkie rekwizyty to wspaniały środek do tworzenia postaci. Przebieraj swoje modelki i modeli w różne stroje. Dawaj im do rąk rekwizyty (to osobna kwestia - jak radzić sobie z rękami) - zafunduj im wakacje od nich samych.



To zadanie i misja fotografa portretowego.

Dawniej zajmował się tym malarz portrecista. Jestem pewien, że niejeden z nich znając współczesną technikę natychmiast rzuciłby pędzel i przesiadł na aparat. Ale nie jest to na razie możliwe (cofanie się w czasie by ich o to spytać) i w efekcie mamy czym się inspirować.

Jak widzisz, o portrecie można pisać i pisać. Właśnie tej dziedzinie fotografii poświęcę najwięcej miejsca.












Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak pokazać profesjonalizm firmy produkcyjnej

Jak pokazać profesjonalizm w firmie produkcyjnej Realizując zamówienia dla firm produkcyjnych wielokrotnie stykałem się z tym samym problemem. Właściciel firmy chciał w "jakiś" sposób zaprezentować profesjonalizm i fachowość firmy. Jednak na wstępie rozmowy wszystko kojarzyło my się z produktem. I taki był jego pierwotny zamysł sesji. Dopiero długa rozmowa i demonstracja szeregu zdjęć z portfolio doprowadziły do zmiany optyki Klienta. Jak pokazać profesjonalim z firmie produkcyjnej? Oczywiście, jeżeli pójdziemy na skróty, pierwszym skojarzeniem będzie produkt. To łatwe, nie wymaga wysiłku. Produkujemy więc produkt. A jednak nic bardziej mylnego. Tak. Firmy produkcyjnie NIE POWINNY skupiać się na produkcie. Dlaczego? I znowu kolejna prosta przyczyna. Mianowicie dlatego, że po produkt Klient idzie do sklepu detalicznego (klient hurtowy do hurtowni).  Kluczem jest przede wszystkim wejście w buty osoby, która odwiedzi stronę WWW (to dziś najważniejsza forma komunikacji). Skoro je

Produkt musi opowiadać

Każdy mój wpis będę chyba zaczynał od słów - zdjęcie musi opowiadać. A przedmiot musi mieć coś do powiedzenia. Klasyczne stwierdzenie, że obraz ma zastąpić tysiąc słów ma szczególne znaczenie teraz, kiedy ogromna część sprzedaży przeniosła się do Internetu. Na zdjęciu powyżej umieściłem pokiereszowaną Toyotę. Przeglądając zabawki mojego syna postanowiłem umieścić kilka samochodów w namiocie bezcieniowym i zrobić z ich udziałem sesję makro. Tak powstał cykl "Drugie życie zabawkowych samochodów". Technika zdjęć produktowych została wykorzystana do zdjęć przedmiotów, które już nie są produktami pierwszej świeżości. Opowiadają za to swoją historię.  Należy obserwować swoje własne zachowanie jako konsumenta. Zdjęcia często atakują nas (dosłownie) w przestrzeni publicznej. Galeria handlowa? Proszę bardzo. Na każdej witrynie obrazy. Tu kłania się praca visual merchandisera. Jego zadaniem jest taka aranżacja witryny aby Klient miał chęć wejścia do sklepu i kontynuacji swojej wycieczk