Przejdź do głównej zawartości

Produkt musi opowiadać

Każdy mój wpis będę chyba zaczynał od słów - zdjęcie musi opowiadać.


A przedmiot musi mieć coś do powiedzenia.

Klasyczne stwierdzenie, że obraz ma zastąpić tysiąc słów ma szczególne znaczenie teraz, kiedy ogromna część sprzedaży przeniosła się do Internetu.



Na zdjęciu powyżej umieściłem pokiereszowaną Toyotę. Przeglądając zabawki mojego syna postanowiłem umieścić kilka samochodów w namiocie bezcieniowym i zrobić z ich udziałem sesję makro. Tak powstał cykl "Drugie życie zabawkowych samochodów". Technika zdjęć produktowych została wykorzystana do zdjęć przedmiotów, które już nie są produktami pierwszej świeżości. Opowiadają za to swoją historię. 



Należy obserwować swoje własne zachowanie jako konsumenta. Zdjęcia często atakują nas (dosłownie) w przestrzeni publicznej. Galeria handlowa? Proszę bardzo. Na każdej witrynie obrazy. Tu kłania się praca visual merchandisera. Jego zadaniem jest taka aranżacja witryny aby Klient miał chęć wejścia do sklepu i kontynuacji swojej wycieczki już wewnątrz. Bo witryna to przecież początek znanego Window Shopping. 




Nie inaczej jest w internecie. Sklepy internetowe to w zasadzie zdjęcia. Obrazy. Mają zachęcić Klienta do dokonania zakupu. Wręcz krzyczą - KUP MNIE!



Oczywiście najważniejszą funkcją obrazu jest pokazywanie nie tyle samego produktu ale tego, co produkt może zrobić dla użytkownika. Oczywiście duzo łatwiej jest pokazać wszystko za pomocą filmu - ale nie zawsze jest to możliwe a czasami w ogóle nie ma takiej możliwości. Formuła przekazu wymusza zastosowanie zdjęcia. Wtedy trzeba wszystko aranżować.



Samo pokazanie więc produktu czy przedmiotu nie wyróżni go z milionów zdjęć, jakie zostały wykonane i krążą w Internecie. 

Sklep to jedno z setek zastosowań zdjęć produktowych - inne zastosowania to rola ilustracyjna. 

Analizując swoją współpracę z agencjami na świecie doszedłem do wniosku, że największe zapotrzebowanie jest na zdjęcia produktowo ilustracyjne wina, potraw, kawy i herbaty - bardziej niż jako produkt sprzedażowy są wykorzystywane jako ilustrację tekstów o trendach i stylach życia.



Powyższe zdjęcie wykonałem w pięknym nadmorskim kurorcie podczas warsztatów fotograficznych. Zdjęcia realizowałem na prośbę właścicieli winiarni. Jak widzisz, wszystko jest kwestią aranżacji. Postawiony samotny kieliszek w namiocie bezcieniowym - nawet najładniejszy - nie opowiadałby tak skutecznie jak aranżacja. Czemu? Bo odwołuje się do emocji. 

Fotografia odwołuje się do emocji. Każda.... Wrócimy do tego.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Portret pięknej dojrzałej kobiety

Portret kobiety - część pierwsza w iluś tam.... Portret. Możliwe, że najtrudniejsza z dziedzin fotografii. Studyjny portret. Pomijam wszelkie rodzaje fotografii, gdzie nie występuje człowiek - jak martwa natura czy fotografia produktowa. Skupmy się na żywym człowieku. Bo na moim blogu piszę o tworzeniu zdjęć, pracy z ludźmi, kompozycji. emocjach. Jeżeli szukasz porad czysto technicznych - ustaw lampę tak, przesłonę tak a smigawkę siak i wyposaż się z taki obiektyw - znajdziesz setki lepszych i ciekawszych blogów i poradników. Ja piszę o komponowaniu obrazu. Wróćmy do portretu tej kobiety. Pojawiła się u mnie z polecenia. Nie pamiętam dokładnie w jakiej kolejności kto kogo polecał. Co pamiętam, to trzy wielkie walizy pełne ciuchów. Ile było radości przy wybieraniu tych ubrań i tworzeniu postaci. W portrecie chodzi o kilka rzeczy. Ale najważniejsza sprawa to wydobycie z osoby pozującej cechy, które dostrzegasz i które chcesz pokazać światu.  Jeżeli masz umiejętnoś

Jak pokazać profesjonalizm firmy produkcyjnej

Jak pokazać profesjonalizm w firmie produkcyjnej Realizując zamówienia dla firm produkcyjnych wielokrotnie stykałem się z tym samym problemem. Właściciel firmy chciał w "jakiś" sposób zaprezentować profesjonalizm i fachowość firmy. Jednak na wstępie rozmowy wszystko kojarzyło my się z produktem. I taki był jego pierwotny zamysł sesji. Dopiero długa rozmowa i demonstracja szeregu zdjęć z portfolio doprowadziły do zmiany optyki Klienta. Jak pokazać profesjonalim z firmie produkcyjnej? Oczywiście, jeżeli pójdziemy na skróty, pierwszym skojarzeniem będzie produkt. To łatwe, nie wymaga wysiłku. Produkujemy więc produkt. A jednak nic bardziej mylnego. Tak. Firmy produkcyjnie NIE POWINNY skupiać się na produkcie. Dlaczego? I znowu kolejna prosta przyczyna. Mianowicie dlatego, że po produkt Klient idzie do sklepu detalicznego (klient hurtowy do hurtowni).  Kluczem jest przede wszystkim wejście w buty osoby, która odwiedzi stronę WWW (to dziś najważniejsza forma komunikacji). Skoro je